Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2012

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας προσκαλούμε στην ενημερωτική ομιλία με θέμα: "Δύσκολες" καθημερινές συμπεριφορές παιδιών και εφήβων. Φυσιολογικές ή "προβληματικές";
με ομιλήτρια τη


Βιολέττα Κοντούδη - Σιγάλα,


Διευθύντρια της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής
του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Πατρών "Καραμανδάνειο"


που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο εκδηλώσεων
του 33ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
τη Δευτέρα 6/2/2012 και ώρα 18.00.


      Σκοπός της εκδήλωσης είναι η ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών για τη διάκριση και την αποτελεσματική διαχείριση των δύσκολων, αλλά φυσιολογικών, καθημερινών συμπεριφορών των παιδιών και των εφήβων.
      Η εκδήλωση οργανώνεται στο πλαίσιο συνεργασίας του Γ.Ν.Π.Π. "Καραμανδάνειο" και του Τμήματος Επιστημονικής Καθοδήγησης Π/θμιας Εκ/σης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας με τη Διεύθυνση, το προσωπικό και το Σύλλογο Γονέων του Σχολείου.



ΤΑ ΖΩΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ





 


 






                                                           ΝΙΚΟΣ

H συγγραφέας Γεωργία Γαλανοπούλου στο σχολείο μας

Οι μαθητές του σχολείου είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά και να συνομιλήσουν για πρώτη φορά με έναν συγγραφέα.
Ήταν μια μοναδική εμπειρία που συνέδεσε τη δράση της φιλαναγνωσίας με τη ζώσα πραγματικότητα. 
Η συγγραφέας προσέγγισε τους μαθητές και τους οδήγησε μέσα από την αφήγησή της στο μαγικό κόσμο των βιβλίων. 

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ


    Μεγάλη ήταν  η  ανταπόκριση  τόσο των μαθητών  όσο και  των γονέων τους
στο  αίτημα  του   σχολείου για συγκέντρωση τροφίμων.Τα 16 κιβώτια παραδό-
θηκαν  στην   Τράπεζα   Τροφίμων  του  Δήμου  Πατρών.   Κάποιοι συμπολίτες  
μας θα περάσουν καλύτερα αυτές τις γιορτές.


Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2012

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕ ΠΟΥΛΙΑ



Το αγόρι που ζωγράφιζε πουλιά
Όλα ξεκίνησαν και τελείωσαν στη μεγάλη και όμορφη χώρα που την κυβερνούσε εκείνος ο πανίσχυρος και πάνσοφος αυτοκράτορας. Κι ήτανε, λέει, η ψυχή του αυτοκράτορα μοιρασμένη σε δυο αϊτούς. Ο ένας, παντοδύναμος, κρατούσε τη δύναμή του. Ο άλλος, πάνσοφος, κρατούσε τη σοφία του. Κάποτε, το αγόρι, που γύρευε την αλήθεια στα μάτια των πουλιών και τη ζωντάνευε στις ζωγραφιές του, πήρε εντολή από τον αυτοκράτορα να του κάνει το πορτρέτο. Και τότε... η περιπέτεια ξεκινά. (ένα βιβλίο που οι μαθητές πρέπει να διαβάσουν)

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ



Τηλεόραση  υπήρχε  στα παλιά χρόνια μόνο σε ένα μέγεθος. Ήταν μεγάλη σε όγκο και ήταν άχρωμη. Επίσης είχε μόνο μια συχνότητα.

Το 1884 ο Paul Nipkow βασιζόμενος στο ερέθισμα που του έδωσε η παρουσίαση του τηλεφώνου από τον Alexander Bell, το 1876 επινόησε το πρώτο ηλεκτρομαγνητικό σύστημα λήψης εικόνας. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιούσε μια διάταξη περιστρεφόμενων δίσκων με μικρές τρύπες διατεταγμένες σπειροειδώς κοντά στην περιφέρεια του δίσκου, γνωστού και ως «δίσκος του Nipkow».  Η διάταξη αυτή επέτρεπε σ’ ένα φωτοκύτταρο να βλέπει διαδοχικά τη φωτεινότητα των σημείων της εικόνας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχανόταν η μετατροπή της φωτεινότητας του κάθε σημείου σε ηλεκτρικό σήμα. Η αντίστροφη διαδικασία εφαρμογής του ηλεκτρικού σήματος σε μία λυχνία της οποίας η φωτεινότητα ήταν ανάλογη του σήματος επέτρεπε την αναπαραγωγή της εικόνας. Με άλλα λόγια ο Nipkow κατόρθωσε να αναλύσει, ερασιτεχνικά έστω, την εικόνα. Το 1925 ο Charles Jenkins κατασκευάζει ένα πρωτόγονο τηλεοπτικό σύστημα που είχε τη δυνατότητα να δείχνει είδωλα σε μία οθόνη ενός δέκτη και χρησιμοποιεί το σύστημα αυτό για να εκπέμπει τηλεοπτικές εικόνες μέσω ραδιοφώνου από την Ουάσιγκτον στη Φιλαδέλφεια. Τον Ιανουάριο του 1926 ο βρετανός John Logie Baird καταφέρνει με τη βοήθεια των δίσκων του Nipkow να μεταδώσει είδωλα σε απόσταση τριών μέτρων και πραγματοποιεί έτσι μετάδοση με καλώδια. Ο Baird ονόμασε το μηχάνημα του “Television” και θεωρήθηκε πρωτοπόρος στην κατασκευή του νέου μέσου. Το 1927 πραγματοποιήθηκε η πρώτη μετάδοση τηλεόρασης σε μακρινή απόσταση. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιούσε σωλήνες πολλαπλών ηλεκτροδίων και ηλεκτρικό κινητήρα για τη σάρωση.

 Παράλληλα με την εξέλιξη της ασπρόμαυρης εικόνας δόθηκε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για την ανάπτυξη της έγχρωμης. Πρώτος ο Μπερντ από το 1928 πρότεινε μια μέθοδο αναπαραγωγής έγχρωμης εικόνας στην τηλεόραση.
Σήμερα βγήκαν τηλεοράσεις  με διάφορα μεγέθη μικρές , μεγάλες μέχρι και πολύ λεπτές σε όγκο. Μπορούν επίσης να της τοποθετούν σε διάφορους  χώρους μέχρι και να κρεμάζονται σαν κάδρα. Βελτιώθηκαν τα χρώματα της σε έγχρωμα και έχουν  πολλές συχνότητες. Επίσης μπορούν να ενώνονται με DVD,video, play station και αλλά ηλεκτρονικά παιχνίδια.

   
                                                  ΠΑΡΗΣ





Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου 2012

Οι χαμένοι φεγγαροκαθρέφτες



Ο μικρός Πέτρος και ο αγαπηνένος του σκύλος ο Ατσίδας ζουν σε ένα μικρό χωριό.Οι δυό τους είναι αχώριστοι φίλοι!!!Κάθε βράδυ πάνε στη λίμνη του χωριού για να δουν το φεγγάρι να ξεπροβάλλει.Ωσπου μια νύχτα το φεγγάρι δεν βγήκε.Όταν όμως έμαθαν το μυστικό που κρύβεται πίσω απο το χαμένο φεγγάρι θα δοκιμάσει να έρθει αντιμέτωπος με μία μάγισσα!!!
                       Στεφανία

Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2012

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΝΕΪΤ ΞΑΝΑΧΤΥΠΑ


Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΝΕΪΤ ΞΑΝΑΧΤΥΠΑ




Ο μεγάλος Νέιτ θα ξεπεράσει όλους τους άλλους για δεύτερη φορά. Όμως δε θα είναι εύκολο, γιατί του έχουν φορτώσει την Τζίνα την παντοτινή εχθρό του, που μπορεί να τα καταστρέψει όλα. Αυτή τη φορά ο Νέιτ δε θα καταλήξει τιμωρημένος.

                                                         ΜΙΧΑΛΗΣ

Ευρώπη


Κατακόρυφος διαμελισμός: η μορφολογία μιας περιοχής και συγκεκριμένα οι διαφορές που παρατηρούνται ως προς το υψόμετρο (οροσειρές, οροπέδια, πεδιάδες, κοιλάδες κ.λπ.) 


Βουνά καλύπτουν  τη Σκανδιναβία(Νορβηγία,Σουηδία) και τη Β. Φιλανδία(Σκανδιναβικά Όρη).
Οροσειρές που ξεκινούν από την Ισπανία διασχίζουν τη Ν. Ευρώπη. 


Σ' αυτές περιλαμβάνονται: τα Πυρηναία, ανάμεσα στη Γαλλία και την Ισπανία, οι Άλπεις, που χωρίζουν την Ιταλία από τη Γαλλία, την Ελβετία, τη Γερμανία και την Αυστρία. Οι Άλπεις εκτείνονται από την Αυστρία και τη Σλοβενία στα ανατολικά, μέσω της Ιταλίας, της Ελβετίας, του Λιχτενστάιν και της Γερμανίας έως την Γαλλία στα δυτικά. 
Ανατολικά, μια οροσειρά, με σχήμα ενός τεράστιου ερωτηματικού, που αποτελείται από τα Καρπάθια Όρη(απλώνονται σε ένα τόξο από την Τσεχία στα βορειοδυτικά με τη Σλοβακία, την Πολωνία, την Ουγγαρία, την Ουκρανία και τη Ρουμανία στα ανατολικά ), τις Τρανσυλβανικές Άλπεις και τα Όρη των Βαλκανίων(Αίμος,Ροδόπη,Πίνδος)
Ανάμεσα στις Άλπεις και τη Μεγάλη Ευρωπαϊκή Πεδιάδα υπάρχει μια περιοχή, τα Κεντρικά Υψίπεδα, που φθάνουν ως την Ιβηρική Χερσόνησο. 
Νοτιοανατολικά, η οροσειρά του Καυκάσου χωρίζει την Ευρώπη από τη ΝΔ. Ασία.

Επίσης διακρίνουμε:


  • Tις Δειναρικές Άλπεις στη Σλοβενία, την Κροατία και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη
  • Τα Ουράλια, την οροσειρά της Ρωσίας, που αρχίζει σχεδόν από τον Β. Παγωμένο Ωκεανό και κατευθύνεται προς τα νότια, σχεδόν ως την Κασπία Θάλασσα. Το συνολικό μήκος της είναι γύρω στα 2.000 χλμ.. Μαζί με τον Ουράλη ποταμό αποτελούν τα φυσικά σύνορα που χωρίζουν την Ευρώπη από την Ασία.
  • Τα Απέννινα όρη που αποτελούν μία οροσειρά που εκτείνεται 1.000 χλμ. από το βορρά ως το νότο της Ιταλίας κατά μήκος της ανατολικής ακτής, διασχίζοντας όλη τη χερσόνησο και σχηματίζοντας τη «σπονδυλική στήλη» της χώρας.

  • Οι περισσότερες λίμνες βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, πάρα πολλές στην περιοχή των Αλπεων, ενώ οι μεγαλύτερες απλώνονται στη ρωσική πεδιάδα. Οι λίμνες της Βαλκανικής χερσονήσου είναι λίγες και μικρές, όμως διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αγροτική παραγωγή της περιοχής.

    Στη νότια περιοχή, που έχει πολύ έντονο ανάγλυφο, τα ρεύματα του νερού, καθώς κατεβαίνουν από τα βουνά δεν μπορούν να ενωθούν, ώστε να σχηματίσουν μεγάλα ποτάμια. Αντίθετα, στις μεγάλες πεδιάδες της ανατολικής και κεντροδυτικής περιοχής ρέουν οι μεγαλύτεροι ποταμοί της Ευρώπης.
    Η Κασπία Θάλασσα, η μεγαλύτερη αλμυρή λίμνη του κόσμου, βρίσκεται στα σύνορα Ευρώπης και Ασίας.Η Λαντόγκα είναι μια μεγάλη λίμνη στη Βόρεια Ρωσία κοντά στα φιλανδικά σύνορα. 
    Η Ονέγκα είναι λίμνη της ΒΔ Ρωσίας που είναι η δεύτερη λίμνη της Ευρώπης σε έκταση μετά τη Λαντόγκα.
    Η Φιλανδία εχει χιλιάδες μικρές λίμνες. 
    Μια άλλη ομάδα λιμνών υπάρχει στις Άλπεις, τη Γαλλία, την Ελβετία, την Ιταλία και τη Γερμανία.
    Μία από τις μεγαλύτερες είναι η Λεμάν (λίμνη της Γενεύης), που η βόρεια όχθη της ανήκει στη Γαλλία και η νότια στην Ελβετία.

H Ευρώπη



Ευρώπη, αποκαλούμενη και Γηραιά ήπειρος, κατά συνθήκη, θεωρείται ότι είναι μία από τις επτά ηπείρους του κόσμου. Αποτελούμενη από τη δυτικότερη χερσόνησο της Ευρασίας, η Ευρώπη χωρίζεται γενικά από την Ασία στην ανατολή του από το χώρισμα που απολείται από τα Ουράλια, τον ποταμό Ουράλη, την Κασπία Θάλασσα, η περιοχή του Καυκάσου (προσδιορισμός των συνόρων) και τη Μαύρη Θάλασσα προς τα νοτιοανατολικά. Επίσης, η Ευρώπη συνορεύει με τον Αρκτικό ωκεανό και άλλα υδατικά συστήματα στα βόρεια, τονΑτλαντικό Ωκεανό στα δυτικά, τη Μεσόγειο Θάλασσα προς νότο, και τη Μαύρη Θάλασσα και συνδέεται με υδατικούς οδούς προς τα νοτιοανατολικά. Ωστόσο, τα σύνορα της Ευρώπης -μια έννοια που χρονολογείται από την κλασική αρχαιότητα- είναι κάπως αυθαίρετη, όπως ο όρος ήπειρος μπορεί να αναφέρεται σε μια πολιτιστική και πολιτική διάκριση ή μία φυσιογραφική.

Η Ευρώπη είναι η τέταρτη σε έκταση ήπειρος του πλανήτη μας. Καταλαμβάνει συνολικά με τα νησιά έκταση 10.500.000 τετρ. χιλ., το 7% περίπου της συνολικής ξηράς του πλανήτη μας. Ο πληθυσμός της, σύμφωνα με τα στοιχεία του 1981 ξεπερνούσε τα 670.000.000 κατοίκους

Η λίμνη Αράλη





H λίμνη Αράλη το 1989 και το 2008
Φωτό:Wikipedia
Η λίμνη Αράλη στα σύνορα Καζακστάν-Ουζμπεκιστάν ήταν κάποτε η τέταρτη μεγαλύτερη λίμνη στον κόσμο.

Αποκαλούνταν μάλιστα και «θάλασσα των νησιών»
 καθώς όταν η στάθμη της ήταν στα φυσιολογικά επίπεδα είχε περισσότερα από 1.500 νησιά.

Τώρα όμως η καταστροφή της χρόνο με τον χρόνο είναι τέτοια ώστε σε μερικά χρόνια θα έχει σβηστεί τελείως από τον χάρτη.


Η Αράλη, το τέταρτο μεγαλύτερο περίκλειστο θαλάσσιο σώμα νερού
 του πλανήτη, έχει σταδιακά μετατραπεί στην έρημο Άραλ Καρακούμ, της οποίας το έδαφος αποτελείται από αλάτι, χημικές ουσίες και άλλα απόβλητα.
Στην έκταση της Άραλ Καρακούμ υπάρχουν τρεις διαφορετικές λίμνες με πλήρη απουσία της χλωρίδας και της πανίδας στις δύο από αυτές. Οι λίμνες συρρικνώνονται σταθερά μέχρι –όπως όλα δείχνουν- να εξαφανιστούν τελείως.
Η λίμνη Αράλη η οποία είναι ένα από τα αρχαιότερα κέντρα πολιτισμού στην ανθρώπινη ιστορία και η οποία αποκαλούνταν και θάλασσα λόγω του μεγέθους της είχε έκταση όσο η μισή Ελλάδα. Άρχισε να συρρικνώνεται σημαντικά όταν δύο από τους βασικούς ποταμούς που την τροφοδοτούσαν με νερό υπέστησαν έργα εκτροπής προκειμένου να αρδεύσουν παρακείμενες περιοχές. Η κατάσταση επιδεινώθηκε με την ανεξέλεγκτη απόρριψη βιομηχανικών αποβλήτων από τις παρακείμενες βαριές βιομηχανίες της περιοχής.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Αράλη συρρικνώθηκε σε τεράστιο βαθμό, σχηματίζοντας δύο διαφορετικές λίμνες τη Μικρή Αράλη στο βορρά και τη Μεγάλη Αράλη στο νότο.
Ανάμεσα στο 1960 και το 1998 η στάθμη των υδάτων της λίμνης είχε πέσει κατά 60% και η χωρητικότητά της κατά 80%. Έτσι έως το 2000 η Μεγάλη Αράλη που έμοιαζε από τις δορυφορικές φωτογραφίες με ένα πέταλο, είχε μετατραπεί σε δύο νέες διαφορετικές λίμνες, την Ανατολική και την Δυτική.
Από το 1998 άλλωστε η περιφερειακή Συνδιάσκεψη των κρατών της Κεντρικής Ασίας είχε χαρακτηρίσει την «κρίση της Αράλης ως το πλεόν σημαίνων παράδειγμα οικολογικού προβλήματος με πολύ σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες οι οποίες σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με όλα τα κράτη της κεντρικής Ασίας». 
Η παρουσία του ανθρώπου συνέχισε να είναι καταστροφική σε τέτοιο μάλιστα σημείο ώστε ηαλμυρότητα της λίμνης να βρίσκεται πλέον το 2004 σε επίπεδα πέντε φορές μεγαλύτερα των φυσιολογικών. Η αλμυρότητα αυτή αφάνισε κάθε είδος χλωρίδας και πανίδας σε δύο από τις τρεις λίμνες (ανατολική και δυτική Μεγάλη Αράλη) με αποτέλεσμα αυτές να μετατραπούν σε νεκρές θάλασσες.

Φωτό:Wikipedia
Το 2004 διαπιστώθηκε ότι η λίμνη είχε συρρικνωθεί στο 24% της αρχικής της έκτασης. Επιπλέον η τεράστια περιοχή -άνω των 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων- που έχει καλυφθεί με αλάτι, επιφέρει νέα προβλήματα αφού συχνά οι άνεμοι σηκώνουν το αλάτι και τις υπόλοιπες ουσίες και τις μεταφέρουν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά επηρεάζοντας πολύ μακρινές από τη λίμνη περιοχέςΟι γύρω περιοχές έχουν βέβαια εγκαταλειφθεί από τον τοπικό πληθυσμό, ενώ χαρακτηριστικά της λίμνης που κάποτε έσφυζε από ζωή, είναι τα πλοία τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα στην έρημο. 
Οι νέες φωτογραφίες του δορυφόρου Envisat που εστάλησαν πριν από λίγες ημέρες, δείχνουν ότι η ανυπολόγιστη και χωρίς κανένα μέτρο ανθρώπινη παρέμβαση συνεχίζει το καταστροφικό της έργο, καθώς από το 2006 έως το 2009 η ανατολική Μεγάλη Αράλη έχει απολέσει το 80% του υδάτινου όγκου της.

Πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι έως το 2020 οι δύο λίμνες που αποτελούν τη Μεγάλη Αράλη, θα έχουν εξαφανιστεί τελείως, ενώ εκτιμάται ότι θα είναι πολύ δύσκολη η προσπάθεια που γίνεται για τη διάσωση της Βόρειας Λίμνης από την κυβέρνηση του Καζακστάν με τη δημιουργία φραγμάτων.  

Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2012

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ- ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Μερικοί Κανόνες ορθογραφίας


Μερικοί Κανόνες ορθογραφίας


ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

Προσοχή στις καταλήξεις κατά την κλίση των ουσιαστικών :

αρσενικά ονόματα σε -ης :
π.χ. ο μαθητής , οι μαθητές, των μαθητών

αρσενικά ονόματα σε – ος :
π.χ. ο άνθρωπος, οι άνθρωποι, των ανθρώπων

αρσενικά αρχαιόκλιτα σε -έας (πληθυντικός σε -εις)
π.χ. ο γραμματέας, του γραμματέα, οι γραμματείς, των γραμματέων

θηλυκά σε – ος :
π.χ. η έξοδος, της εξόδου, οι έξοδοι , των εξόδων , τις εξόδους

θηλυκά ονόματα σε – η (πληθυντικός σε - ες):
π.χ. η φωνή, οι φωνές, των φωνών

θηλυκά ονόματα σε – η ([πληθυντικός σε – εις)
π.χ. η πόλη, οι πόλεις, των πόλεων

ουδέτερα σε -ι (εξαίρ : βράδυ, δάκρυ, δόρυ, δίχτυ, οξύ, στάχυ), -ο, - μα :
π,χ. το παιδί, τα παιδιά, των παιδιών, το μήλο, των μήλων, τα μάθημα , του μαθήματος, των μαθημάτων

ουδέτερα ονόματα σε – ος :
π.χ. το δάσος, του δάσους, τα δάση, των δασών

ουδέτερα ονόματα σε – ον :
π.χ. το καθήκον, του καθήκοντος, τα καθήκοντα, των καθηκόντων

προσοχή στα ονόματα : το κρέας , του κρέατος, τα κρέατα, των κρεάτων και το φως, του φωτός, τα φώτα, των φώτων


ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΤΑΛΗΞΕΩΝ :

-ισμός : π.χ. πολιτισμός, αθλητισμός, υλισμός (εξαίρ : δανεισμός, κνησμός,σεισμός, κατακλυσμός, χρησμός, εμπρησμός, εγκλεισμός κ.λ.π.))

-ιστής : π.χ. πολεμιστής, ποδοσφαιριστής, σκακιστής (εξαιρ.: ληστής, δανειστής)

-ητής : π.χ. αθλητής, ποιητής, ομιλητής (εξαιρ: ιδρυτής, κριτής μηνυτής)

-ίτης : π,χ, μεσίτης, τραπεζίτης, πολίτης (εξαίρ : διαβήτης, αλήτης, ιδιοκτήτης, κομήτης, κυβερνήτης, μαγνήτης, προφήτης, πλανήτης, θύτης, δύτης, πλοικτήτης, -λύτης, Πηλιορείτης, Αγιορείτης, Αιγινήτης και άλλα εθνικά)

-ώνας : π.χ. χειμώνας, παγετώνας, ελαιώνας (εξαιρ : αλαζόνας, ηγεμόνας, κανόνας, κηδεμόνας, Μακεδόνας, Στρυμόνας)

-ονας : π.χ. γείτονας, επιστήμονας, πνεύμονας (εξαιρ: άμβωνας, είρωνας, καύσωνας, μεσαίωνας, θερμοσίφωνας)


-οσύνη π.χ. δικαιοσύνη, καλοσύνη

-ότητα π.χ. ανθρωπότητα, κοινότητα

-ύτητα π.χ. ταχύτητα, βαρύτητα

-είο (όταν τονίζεται το ει) π.χ. σχολείο, νοσοκομείο, γραφείο (για ονόματα που δείχνουν τόπο -εξαίρ: τοπίο, πεδίο)

-ίο: π.χ. βιβλίο, θρανίο, κρανίο (όταν δε δηλώνουν τόπο)

-ιο: π.χ. εργοστάσιο, ημερολόγιο, (εξαιρ: απόγειο, ισόγειο, υπόγειο, λύκειο)

-τήριο : π.χ. δικαστήριο, εργαστήριο (εξαίρ: μαρτύριο, κτίριο)

-ημα (ουδέτερα) : π.χ. μάθημα, ποίημα, διάστημα (αλλά: μήνυμα, έλλειμμα). (Προσοχή στα θηλυκά : ρίμα, λίμα)

-ωμα :π.χ. χρώμα, στρώμα, πάτωμα (εξαιρ: όνομα, κόμμα, στόμα, επίδομα)

-τήρι : π.χ. ποτιστήρι, ξυπνητήρι (εξαιρ: χατίρι όσα έχουν ως β΄συνθετικό τη λέξη τυρί π.χ. κεφαλοτύρι)

-ίκι : π.χ. ποντίκι, φυστίκι (εξαιρ: σκουλήκι)

-ιά : π.χ. γιαγιά, μηλιά, αγκαλιά (εξαίρ. δουλειά, γιατρειά, παντρειά, σοδειά), παιδιά (όλα τα ουδέτερα σε -ι στον πληθυντικό)

-εία : π.χ. μαγεία, γοητεία, δουλεία (όλα τα παράγωγα ρημάτων σε -εύω π.χ. μαγεύω και επιθέτων σε -ύς π.χ. πλατύς, πλατεία)

-ία: ησυχία, αφετηρία, Μαρία
-ια : π.χ. αρρώστια, κάμπια, γύμνια (εξαίρ : άδεια, αλήθεια, αμέλεια, βοήθεια, συγγένεια, ευλάβεια, συνήθεια, προσπάθεια κ.λ.π.)

-ίδι : π.χ.στολίδι, ταξίδι, παιχνίδι, ψαλίδι (εξαίρ : καρύδι, κρεμμύδι, μύδι, φρύδι, στρείδι, (αντι)κλείδι)

-ίδα : π. χ. νυχτερίδα, γαρίδα, εφημερίδα

-ήθρα : π.χ. δαχτυλήθρα, κολυμπήθρα, τσουλήθρα
- ισσα : π.χ. μάγισσα, βασίλισσα, μέλισσα
-αία :π.χ. κεραία, σημαία (εξαίρ. θέα, ιδέα, νέα, παρέα)
- πώλης : π.χ. βιβλιοπώλης. ανθοπώλης (σύνθετες λέξεις με β΄συνθετικό το ρ. πωλώ = πουλώ). Το ίδιο και τα ουσιαστικά σε -πωλείο : βιβλιοπωλείο
-ποιός : π.χ. αρτοποιός, ηθοποιός (σύνθετα με β΄συνθετικό το ρήμα ποιώ=κάνω ). Το ίδιο και τα ουσιαστικά σε -ποιείο : αρτοποιείο
Η λέξη γη ως β΄συνθετικό γράφεται με -ει: π.χ. υπόγειο, ισόγειο, υδρόγειος, προσγείωση κ.λ.π.
Η λέξη όνομα ως β΄συνθετικό γράφεται με -ω- και -υ-: π.χ. επώνυμο, ανώνυμος, συνώνυμο, αντωνυμία.
Οι λέξεις οδύνη, όλεθρος, ομαλός, όροφος, ορύσσω, όφελος, όνομα όταν είναι β΄συνθετικά γράφονται με -ω-: π.χ. ανώδυνος, πανωλεθρία, διώροφος, διώρυγα, ανώφελος, μεταλλωρύχος.
Οι λέξεις λατρεία και πορεία, όταν είναι β΄συνθετικά γράφονται με - ι : π.χ. ειδωλολατρία, προσωπολατρία, φυσιολατρία, αεροπορία, πεζοπορία, πρωτοπορία κ.λ.π. (οι λέξεις αυτές είναι παρασύνθετα και γίνονται από τα σύνθετα: ειδωλολάτρης, προσωπολάτρης, φυσιολάτρης, αεροπόρος, πεζοπόρος, πρωτοπόρος).
Προσοχή στο συνδετικό φωνήεν -ο- κατά τη σύνθεση λέξεων. Γράφεται πάντοτε με όμικρον π.χ. τραπεζομάντηλο, μαχαιροπίρουνα .

ΕΠΙΘΕΤΑ :

Προσοχή στο επίθετο πολύς – πολλή -πολύ. Το θηλυκό και όλος ο πληθυντικός (και στα τρία γένη )γράφεται με δύο λλ. π.χ. Οι πολλοί, οι πολλές, τα πολλά κ.λ.π.
Προσοχή στα επίθετα σε – ύς π.χ. βαθύς, βαθιά, βαθύ και στα επίθετα που δηλώνουν χρώμα και γράφονται με – ης : π.χ. θαλασσής, θαλασσιά, θαλασσί.
Προσοχή στα αρχαιόκλιτα επίθετα σε -ης, -ης, -ες π.χ. ο επιμελής, η επιμελής, το επιμελές (γενική ενικού : του / της/ του επιμελούς, πληθυντικός : οι επιμελείς, οι επιμελείς, τα επιμελή).
Προσοχή στα επίθετα που προέρχονται από την αρχαιοελληνική μετοχή σε -ων, ουσα, -ον : π.χ. ο ενδιαφέρων , η ενδιαφέρουσα, το ενδιαφέρον (γενική ενικού: του ενδιαφέροντος, της ενδιαφέρουσας, του ενδιαφέροντος, ονομαστική πληθυντικού: οι ενδιαφέροντες, οι ενδιαφέρουσες, τα ενδιαφέροντα)

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΤΑΛΗΞΕΩΝ:

-ικος : π.χ.ευγενικός (εξαίρ. δανεικός, θηλυκός)

-ινος : π.χ. μακρινός, μάλλινος, κόκκινος (εξαίρ. σκοτεινός, φωτεινός, υγιεινός, ορεινός ταπεινός, φτηνός, υπεύθυνος, ανεύθυνος, επικίνδυνος)

-ιμος : π.χ. πόσιμος, δόκιμος (εξαίρ. έτοιμος, έρημος και τα σύνθετα : ομώνυμος, περίφημος, απόδημος, διάσημος, άσχημος, εύθυμος. δίδυμος)

-αίος : π.χ. τελευταίος, ωραίος (εξαίρ: νέος, ανίδεος, στερεός)

-ωτός : π.χ. καμαρωτός, φουσκωτός

-ιος: π.χ. άγριος (βόρειος, τέλειος, όμοιος, ισόγειος, υπόγειος, άδειος)

-είος : π.χ. αστείος (εξαίρ. γελοίος, κρύος)

-ητός : π.χ. τηγανητός, ψητός, τρυπητός (εξαίρ : λυτός, χυτός,διττός)

-ώδης: π.χ. στοιχειώδης, υποτυπώδης

στο συγκριτικό βαθμό:

-ότερος: π.χ. ψηλότερος, στερεότερος (αλλά: ανώτερος, κατώτερος, απώτερος, νεώτερος και νεότερος)

-ύτερος: π.χ. πλατύτερος, μεγαλύτερος

ΡΗΜΑΤΑ :

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΤΑΛΗΞΕΩΝ :

-ίζω : π.χ. ποτίζω (αόριστος σε – ισα π.χ. πότισα) (εξαίρ. δακρύζω, δανείζω, αθροίζω, αναβλ(ρ)ύζω, συγχύζω, πήζω, σφύζω, κατακλύζω)
Προσοχή: όταν ο αόριστος δεν προέρχεται από ρήμα σε -ίζω, γράφεται με -η- π.χ. αγάπησα, μίλησα.

-ώνω : π.χ. τελειώνω, απλώνω, μαλώνω

-αίνω : π.χ. μαθαίνω , μικραίνω (εξαίρ. μένω, περιμένω, πλένω, δένω)

-εύω : π.χ. ψαρεύω, χορεύω (εξαίρ : κλέβω, σέβομαι)

-ίνω : π.χ. δίνω (αόριστος : έδωσα), κρίνω

-ήνω : π.χ. αφήνω, σβήνω, στήνω, ψήνω

-ύνω : π.χ. λύνω, ντύνω, μολύνω, χύνω, ξύνω, γδύνω
-είνω : π.χ. κλείνω, τείνω
-ποιώ : π.χ. χρησιμοποιώ, αξιοποιώ

Προσοχή στην ορθογραφία των καταλήξεων των ρημάτων στην παθητική φωνή:
Ενεστώτας : -ομαι, -εσαι, -εται, - όμαστε -εστε, -ονται .
Αόριστος : -ηκα π.χ. πλύθηκα, χτενίστηκα, γράφτηκα (-ήθηκα, -ύθηκα, -ίστηκα)
Απαρέμφατο : -ει π.χ. κοιμηθεί , χτενιστεί (αγαπήσει, διαβάσει κ.λ.π. στην ενεργητική φωνή)

Μετοχή παρακειμένου: -ημένος (αλλά : ντυμένος, πλυμένος, λυμένος κ.λ.π. όταν υπάρχει -υ- στο θέμα), -ισμένος (για τα ρήματα σε -ίζω), -ωμένος (για τα ρήματα σε -ώνω, αλλά και όλους τους παροξύτονους τύπους π.χ. ειπωμένος, φαγωμένος), -όμενος π.χ. εργαζόμενος (εκτός από κάποιους λόγιους τύπους π.χ. τιμώμενος, προσδοκώμενος), -μμένος (για τα ρήματα σε -φω,- βω, -πτω π.χ. γράφω: γραμμένος, ανάβω : αναμμένος).
Προσοχή στη μετοχή ενεργητικού ενεστώτα: -ώντας π.χ. γελώντας (όταν τονίζεται στο ω = παροξύτονη, αλλά -οντας π.χ. τρέχοντας (όταν δεν τονίζεται στο ο= προπαροξύτονη).

ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ :

Προσοχή στην ορθογραφία των αντωνυμιών:
εγώ, εσύ, αυτός

ποιος, ποια, ποιο (Προσοχή : το πιο είναι συγκριτική λέξη π.χ. πιο μεγάλος)

δικός μου

εαυτός μου

οποίος, οποία, οποίο

όποιος, όποια, όποιο

οποιοσδήποτε
ό,τι

ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ :

Προσοχή στην ορθογραφία των παρακάτω εύχρηστων επιρρημάτων:

πάνω
κάτω
πίσω
έξω
γύρω
εδώ
εκεί
βέβαια
έπειτα
νωρίς

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ :

Προσοχή στην ορθογραφία των παρακάτω εύχρηστων συνδέσμων και συνδετών:

επειδή
ακόμη
επίσης
εξάλλου
συνεπώς
επιπλέον
όμως
αλλά
ωστόσο
δηλαδή
επομένως
γιατί
διότι
μόλις
λοιπόν

Προσοχή στα προθήματα υπό-, υπέρ- και συν-που ήταν αρχαίες προθέσεις και γράφονται με υ : π.χ. υπόγειο, υπεύθυνος, υπεραγορά, υπέροχος, συνάλλαγμα, σύντροφος, συμμαθητής, συρροή.

Προσοχή στο συγκριτικό μόριο 'πιο' που γράφεται με ι και δεν πρέπει να συγχέεται με την ερωτηματική αντωνυμία 'ποιος, ποια, ποιο' που γράφεται με οι.
Προσοχή στην ορθογραφία του ειδικού συνδέσμου ότι και της αναφορικής αντωνυμίας ό,τι.
Προσοχή στην ορθογραφία των σύνθετων λέξεων με α' συνθετικό τα δι(σ)- και δυσ-. Γράφονται με δι(σ)- οι λέξεις που δηλώνουν ότι το β' συνθετικό τους υπάρχει δύο φορές π.χ. δίκλινο, δίστηλο, δισέγγονο και με δυσ- οι λέξεις που δηλώνουν δυσκολία, κακό αποτέλεσμα ή γενικά μια αρνητική έννοια π.χ. δυσκίνητος, δυσάρεστος, δυστυχώς, δυσμορφία.

Κυριακή, 22 Ιανουαρίου 2012

Από το σκοτεινό κουτί στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή


Από το σκοτεινό κουτί στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή


Οι πρώτες “φωτογραφίες” αποτελούν ουσιαστικά απλές προβολές εικόνων πάνω σε κάποια επιφάνεια. Ως πρώτη φωτογραφική "μηχανή" μπορεί να θεωρηθεί ένα σκοτεινό δωμάτιο ή κουτί (camera obscura) που στη μία άκρη διαθέτει μια γυαλιστερή επιφάνεια και στην απέναντι άκρη μία πολύ μικρή οπή. Σε μία τέτοια κατασκευή, οι ακτίνες του φωτός διαδίδονται μέσα από την οπή και σχηματίζουν πάνω στην επιφάνεια ένα είδωλο των αντικειμένων έξω από το δωμάτιο ή κουτί.

Το φαινόμενο αυτό θα πρέπει να είχε ανακαλυφθεί ήδη από τους αρχαίους Αιγυπτίους. Στη συνέχεια και για πολλούς αιώνες, αρκετοί ασχολήθηκαν με την camera obscura και το 1558 ο Giovanni della Porta είναι ίσως ο πρώτος που συνιστά τη χρήση μιας ανάλογης φορητής συσκευής στους ζωγράφους για σχεδίαση πορτραίτων και τοπίων.

Η πρώτη χημική φωτογραφία που αποτυπώθηκε από τον Nicéphore Niépce, 1826. Απαιτήθηκαν συνολικά 8 ώρες έκθεσης.

Τον Ιούλιο του 1888 πραγματοποιήθηκε η επαναστατική για την εποχή ανακάλυψη του φιλμ σε ρολό. Η ιδέα ανήκε στον Geroge Eastman, τραπεζικό υπάλληλο, ο οποίος κατασκεύασε έτσι την πρώτη φωτογραφική μηχανή-κουτί (box camera), την οποία και ονόμασε Kodak.

Έγχρωμη φωτογραφία
Η τεχνική της φωτογραφίας χρώματος εξερευνήθηκε σε ολόκληρη τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Η πρώτη φωτογραφία χρώματος αποτέλεσε γεγονός το 1861 χάρη στο φυσικό James Clerk Maxwell.
Το πρώτο έγχρωμο φιλμ  κυκλοφόρησε ως εμπορικό προϊόν το 1907 .

·        Ψηφιακή φωτογραφία

Η ψηφιακή φωτογραφία αποτελεί ίσως την τελευταία σημαντική εξέλιξη σε ότι αφορά την τεχνική της φωτογραφίας. Σε αυτές αντί για το κοινό "χημικό" φιλμ χρησιμοποιούνται φωτοευαίσθητοι αισθητήρες. Η πρώτη εμπορική ψηφιακή φωτογραφική μηχανή παρουσιάστηκε το 1990.

Στο χώρο της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής η πρόοδος και εξέλιξη με αλματώδης ρυθμό συνεχίζεται....

                                                           ΒΑΣΙΛΗΣ,  ΜΙΧΑΛΗΣ

Σάββατο, 21 Ιανουαρίου 2012

Το κάπνισμα


Σημαντικές πληροφορίες για το κάπνισμα



Το κάπνισμα του τσιγάρου είναι η πιο διαδεδομένη μορφή κατανάλωσης του καπνού. Πρόκειται για μια συνήθεια που σε αρχικό στάδιο «ξαφνιάζει» και αναστατώνει τον ανθρώπινο οργανισμό. Ανάμεσα στις περίπου 4.000 ουσίες που ο οργανισμός των καπνιστών λαμβάνει με το κάπνισμα, εμπεριέχονται βλαβερές και καρκινογόνες ουσίες όπως η γνωστή σε όλους μας πίσσα, η νικοτίνη, αμμωνία, ασετόν (ναι, σαν αυτό που βάζουν οι γυναίκες στα νύχια!) καθώς επίσης και μονοξείδιο του άνθρακα ή ουσίες που χρησιμοποιούνται για την διατήρηση του κουφαριού των νεκρών! Με το κάπνισμα λοιπόν, ο ανθρώπινος οργανισμός αρχικά δυσκολεύεται να συνηθίσει τις ξένες (βλαβερές) ουσίες που εμπεριέχει ο καπνός (και που εισέρχονται στον οργανισμό των καπνιστών κυρίως με το κάπνισμα του τσιγάρου). Με το πέρασμα του καιρού, ο ανθρώπινος οργανισμός αναγκάζεται να συμβιβαστεί και στην συνέχεια να αποδεχτεί όλο και περισσότερο τον καπνό (μαζί με τις βλαβερές επιπτώσεις που ο καπνός επιφέρει φυσικά!). Παράλληλα, η πράξη του καπνίσματος αρχίζει να δημιουργεί εθισμό και κατά συνέπεια ο ίδιος ο καπνιστής πιστεύει πως ο οργανισμός του χρειάζεται το κάπνισμα! Παρόλο που οι περισσότεροι καπνιστές φτάνουν στο σημείο να θεωρούν το τσιγάρο «απαραίτητο», είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως ο μόνος λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι το γεγονός πως οι ίδιοι οι καπνιστές (και κατά συνέπεια οι οργανισμοί τους) πλέον είναι εθισμένοι στο κάπνισμα (ως πράξη) καθώς επίσης και στις βλαβερές ουσίες του καπνού. Το κάπνισμα αποτελεί κύριο παράγοντα στην εμφάνιση σοβαρών ασθενειών που μπορούν να προκαλέσουν ακόμα και τον θάνατο! Αλήθεια, πότε ήταν η τελευταία φορά που διαβάσατε την φράση «Το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά την υγεία» ή «Το κάπνισμα σκοτώνει»;

                                                                                    ΠΑΡΗΣ

Η πολυλογού


Η πολυλογού

Το παραμύθι μας μιλάει για έναν φτωχό ξυλοκόπο που όταν είχε πάει στο δάσος βρήκε ένα μπαούλο με χρυσά φλουριά.Έλα όμως που η γυναίκα του είναι τόσο πολύ πολυλογού που θα το πεί σε όλη τη γειτονιά.Ο ξυλοκόπος σκαρφίζεται ενα κόλπο,για να την αναγκάσει να σωπάσει.Έβαλε  μέσα στα δίχτυα στη λίμνη λαγούς και κρέμασε στα δέντρα ψάρια.Έτσι όταν τα έδειξε αυτά στη γυναίκα του αυτή άρχισε να τα λέει σε όλους με αποτέλεσμα κανείς να μην την πιστεύει .
                          ΣΤΕΦΑΝΙΑ